100 kilometer wandelen: een voorbereid man is er twee waard!

August 10, 2017

Ben jij één van de 13.952 dappere stappers die zich dit weekend aan de Dodentocht wagen? Dan ben je wellicht al enkele weken of maanden zowel mentaal als fysiek aan het trainen om de eindstreep zo vlot mogelijk, binnen de 24 uur, te halen. Bang dat pijnlijke voeten en vervelende blaren roet in het eten zullen gooien? Met onze tips voor happy feet sta je voorbereid aan de startlijn. Ready, set, walk!

 

 

Wat zijn blaren?

Blaren zijn oppervlakkige blaasjes op de huid, meestal op plekken waar de huid veel wrijving te verduren krijgt. Vochtigheid (door bijvoorbeeld zweet) werkt het ontstaan van blaren in de hand (of beter: voet. ;) De huid zal eerst wat roodheid vertonen. Wanneer de wrijving of belasting blijft verder duren, ontstaan de eigenlijke blaasjes die gevuld zijn met vocht.

 

Oorzaak van blaren?

Wrijving, dus, meestal veroorzaakt door slecht passende of slecht ingelopen schoenen, slecht passende of vochtige sokken, wondjes of ongemakken aan de voet (vb. eksterogen), langdurig dezelfde beweging uitvoeren …

 

Ai… een blaar. Hoe verzorg ik mijn voeten?

Heb je geen last van de blaar? Laat ze dan intact en geef ze enkele dagen tijd om vanzelf te verdwijnen.

Hindert de blaar en wordt het te pijnlijk om verder te stappen? Tijdens de Dodentocht kan je halthouden bij één van de hulpposten om je blaar te laten verzorgen. Of je kan ze zelf aanpakken als volgt:

 

  • Was je handen en trek wegwerphandschoenen aan.

  • Spoel de blaar en de omgeving voorzichtig met water. Als er geen water voorhanden is, dan mag je een niet-prikkelend, niet-kleurend ontsmettingsmiddel gebruiken.

  • Leg een naald ongeveer 1 minuut in ontsmettingsalcohol. Droog ze nadien af met een steriel kompres. Als je steriele naalden ter beschikking hebt, kan je die ook gebruiken.

  • Houd de naald evenwijdig met de huid. Prik enkele malen aan de basis van de blaar.

  • Druk met een steriel kompres het vocht uit de blaar.  

  • Dek de blaar af met een verband (kleefpleister, kompres of tweedehuidverband).

  • Verwijder de naald op een veilige manier.

Bron: rodekruis.be

 

Maar: voorkomen is beter dan genezen!

Enkele tips om in gedachten te houden tijdens je voorbereiding op de lange wandeling:

 

  • Schaf stapschoenen aan van goede kwaliteit, met een pasvorm die afgestemd is op je voeten. Een aangepaste steunzool kan handig zijn. Hou ook rekening met het materiaal en kies voor een ademende stof die transpiratie afvoert. Een ademend inlegzooltje kan hier eventueel soelaas bieden.

  • Loop je stap- of sportschoenen voordien goed in.

  • Aangepaste sokken zijn een must. Al aan naadloze kousen gedacht? Onze thuiszorgwinkel helpt je graag aan het juiste paar!

  • Verzorg je voeten steeds goed, vergeet hierbij de teennagels niet! Zo voorkom harde en dikke eeltplekken. In de apotheek vind je een heel assortiment voetverzorging voor allerlei kwaaltjes.

  • Er bestaan sprays, crèmes en pleisters die blaren kunnen helpen voorkomen. We helpen je graag verder met het vinden van jouw ideale stapmaatjes!

 

Klaar voor de start?
Alvast ons hoedje af voor je doorzettingsvermogen en héél veel succes gewenst van de hele ploeg!

PS: een delegatie Maldegemse wandelaars staat dit weekend ook aan de startlijn. Zij wandelen/lopen de Dodentocht t.v.v. Kom op Maldegem. Wil je hen steunen? Steunkaarten zijn verkrijgbaar bij dagbladhandel 't Hoekje, kleding- en conceptstore Waanzinnig gedroomd en café De Filosoof.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

100 kilometer wandelen: een voorbereid man is er twee waard!

August 10, 2017

1/2
Please reload

Recente berichten

December 21, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2018 Thuiszorg Maldegem.
Created by Write Away copy & content, using Wix.com